بعد از چند ماه یا بعد از یه سال، دوباره الان زود تر از اذان وضو گرفتم و نشستم و اذان تا نیمه رسیده ...خیلی حس خوبی داره
خدایا شکرت ، خداکنه به حق این اذان عاقبت بخیر بشم ، آمین
هر هفته اگه شد هر روز به وبم سر بزنم و هدف هام رو مرور کنم تا فراموش نکنم
برای مثلا نوشته بودم که دیگه توییتر و اینستا نصب نکنم اما بازم نصب کردم بودم
باید طبقه بندی کنم
خدایا ممنون :)
هنگام خستگی از انجام این کار ها خودداری کنید:
1. در هنگام خستگی ذهنم ما خوب کار نمیمنه و باید از کار هایی که اون خستگی رو تشدید میکنه خودداری کنیم.
2. خوردن نوشیدنی های کافین دار مثل قوه که باعث افزایش خستگی میشه.
3. خوردن غذا های ناسالم سعی کنید پیاده روی کنین
4. وقت گذروندن توی شبکه های اجتماعی که باعث افزایش خستگی میشه زیرا ذهنتون درگیر میشه. سعی کنید از گوشی و لپ تاپ دور باشین و هوای آزاد بخوربن.
5. انجام کار های سخت، باعث افزایش خستگی و تصمیم های غلط
6. تغییر برنامه خواب، زود نخواب چون خستگی رفع نمیشه.
موقع خستگی سعی کنید جایی که هستین رو ترک کنید و هوا آزاد بخورین :)
کار هایی ساده که به صورت روزانه انجام میدیم برای سلامتی جسمی و روحی...
اگه از خودتون مراقبت نکنین نمی توانین از عزیزانتون مراقبت کنین و از زندگی لذت نمیبرین.
باعث کارایی ما میشود : به معنی کاهش اتلاف منابع در انجام یک فعالیت هست. داشتن خود مراقبتی باعث میشود که از منبع انرژی و زمان و توجه تون بهتر استفاده کنین و سطح انرژی تون افزایش پیدا کنین و انگیزه بیش تری داشته باشین.
کمک به آگاهی بیشتر به جسم و روحمون و بالا بردن آستانه تحملتون.
جلوی افزایش درد های ناشی از استرس رو میگیره ... مثل سردرد و معده درد.
ویژگی های رفتار های خود مراتبتی:
1.مسئولیت تمام شادی خودتون بر عهده بگیرید.
2. با خودتون عهد کنید که در مقابل آنچه که با سلامتی روحی و جسمی تون مغایرت داره بایستید : فردی با رفتاراش یا درخواست هاش به شما استرس بیچا وارد میکنه ... شما باید باید سلامت خودتون رو در اولویت قرار بدین و به درخواست های اون فرد نه بگین. اینجا از هنر نه گفتن باید استفاده کنین.
3. همان طور که دوست صمیمیتون رفتار میکینن شما هم با خودتون رفتار کنین. کی عزیز تر از خودتون؟
4. باعث میشه زندگی شما حول محور ارزش های فردیشون بگرده ، اپیزود 23 که ارزش های فردی هست رو گوش کن :)
چه کار هایی باید انجام بدیم؟
1. یه لیست از مواردی که بابدتون شکر گذار هشتین تهیه کنین
2. روی 30 دقیقه گوشیتون رو کنار بزارین :)
3. موقع دوش گرفتن از آرامشتون استفاده کنین
4. ورزش کردن به صورت مستمر
5. انجام یه کار خلاقانه : مثل نوشتن و...
6. کتاب خوندن ، روزی یه ربع و نیم ساعت ، حتی کتاب صوتی گوش کنین مثلا قبل خواب :)
این ترم متوجه شدم برای پذیرفته شدن به عنوان یک دانشجو جامعه شناس و بعد ها به عنوان جامعه شناس، باید از واژگان و اصطلاحات این علم در گفتارم زیاد استفاده کنم، پس باید کتاب زیاد بخونم،
امشب متوجه شدم که برای رسیدن به این هدف علاوه بر کتاب خوندن باید علاوه بر مطالعه، در طی مطالعه از واژگان به صورت عملی استفاده کنم، گروه های مجازی و دوستانه و...
خدایا شکرت
از بعد از امتحانات ترم 3 یعنی از بهمن تا الان 2 دور مبانی جامعه شناسی بروس کوئن رو خوندم دیگه، اصلا حوصلشو ندارم حالا حالا ها... امروز دور دوم تموم شد :)
از فردا تا آخر فروردین فرهنگ اصطلاحات مبانی نیک گهر رو میخونم بعد امسال اواخر سال فقط یه بار دیگه مبانی جامعه شناسی بروس کوئن رو میخونم پس تا اخر سال خداحافظ خخخ
بجاش تو برنامم مبانی نیک گهر جایگزین میکنم... اینم 2 بار امسال بخونم :)
خدایا شکرت...
امسال به رسم هر سال دعای فرج (الهی عظم بلا) موقع تحویل سال خوندم انا امسال یکم متفاوت بود، امسال همه خانواده کنار هم بودیم و همه همراه هم خوندیم! و من مرادم از خوندن فقط ظهور بود نه هیچ پاداش دیگه ای.
از اون رو به بعد توی زندگیم داره یه تغییرات بزرگی رخ میده!
قربون امام زمان بشم، خودت کمک کن گنته هم دیگه نکنم و یه معلم خیلی باسواد بشم :)
خودم وقتی میخوام یه کاری رو برای بار اول انجام بدم فوری یه سرچ میکنم تا ببینم اشتباهات رایج توی اون زمینه چیه؟ چون دونستن اشتباهات رایج همون اول کار به ما کمک میکنه توی گام اشتباهات رایج نیفتیم.
ادامه های قبلی :
6. کل روزمون رو براش برنامه ریزی نمیکنیم کل روز مون رو براش برنامه ریزی کنیم. چه کارهایی صبح تا ظهر چه کارهایی ظهر تا عصر و عصر شب. راهکار: برنامه ریزی شب قبل
7. خیلی نزدیک میبینین ، غرق در برنامه ریزی روزانه تون میشین! تصویر برنامه های هفتگی و ماهانه همیشه جلوی خودتون داشته باشین
8. از تکنیک های واگذاری استفاده نمیکنین. تایم لاگ نوشتن! بپرسین میشه این کار رو تیمی انجام داد؟ که باعث کاهش استرس ، افزایش زمان یا اون رو بسپارین به متخصصش و اینطوری کاراییتون هم بالا میره چون تمزکزتون رو گذاشتین روی کاری که خودتون توی اون ماهرین. این اشتباه بزرگه که خودتون برین اون کار رو یاد بگیرین و انجام بدین اول اینکه تخصص شما نیست حتی اگه یادبگیرین وقت شما تلف میشه.
9. پذیرفت مسئولیت زیادی... فکر میکنین وقت دارین... نه گفتن یعنی درخواست بله گفتن به زمان های خودتون... یه دلیلش اینه که یه دید واقعبینانه ای نسبت به زمان مفید روزتون ندارید. باعث میشه بگید من که وقت دارم این کار هم قبول میکنم
10. فاصله زمانی بین کار های مختلف ، تا دقیقه 50 دقیقه تمرکز بیشتر نیست. تکنیک پمودور یه کار 2 یا 3 ساعت رو تقسیم کار به 25 دقیقه و 5 دقیقه ای ... انسان ماشین نیست. تایم بافر : وقتی برنامه ریزی میکنین برای خودتون بازه های زمانی 25 دقیقه ای در نظر بگیرن 5 دقیقه استراحت ، بلند شدن از سرجاتون و خوردن نوشیدنی. بعد از هر چهار پمودور 15 دقیقه استراحت. تا خطا هایی که انجام میدین کمتر باشه.
11. مدت زمان درستی در نظر نمیگیرن! کمتر از اون کار براش وقت تعیین میکنن اما در عمل دیگه وقت نمیکنن تمامش رو انجام بدن. به مرور زمان در برنامه ریزی هم مهارت کسب میکنیم همین تخمین زدنم هم میشه مثلا برای یه ساعت ورزش همین حاضر شدن برای باشگاه خودش زمان میبره یا ممکنه یه دوست رو ببینم بعد دوش در نهایت یک ساعت ورزش کردن میتونه 90 تا 2 ساعت وقت ببره.
12. دیت لاین مشخص نکردن! مشخص نمیکنیم این کار تا چه زمانی و تا چه روزی باید باشه. فرقی نمیکنه خودتون انجام میدین یا از واگذاری استفاده میکنین! نکته : اگه یه کاری تیمی انجام میدین دیت لاین خیلی زود تر باشه برای اون افراد . یعنی اون افراد سریعتر اون کار رو برای شما بفرستن که اگر نقصی داشت اون رو کامل کنین. اگه دیت لاین در نظر نگیرین احتمال احمال کاری زیاد میشه کار های رو نزدیک تاریخش نندازید.
13. واضح و شفاف انتظارات و دید لاین ها رو بیان کنین! و تکرار دید لاین ها برای افراد. آخر تماس تلفنی یا جلسه کاری دوباره برگردین روی دیت لاین ها و دوباره اون ها رو مرور کنید. بگین پس قرار شد ...
14. جایزه دادن ، حکم بنزین توی ماشین ! جایزه هاتون مرتبط با هدفتون باشه.
15. کار های رو نزدیک تاریخش نندازید.
اپیزود 14، اشتباهات رایج برنامه ریزی، پادکست هلی تاک
چرایی استفاده از دفتر: برای ارزیابی
نکاتی که تا دفتر برنامه ریزی میاد باید انجام بدم.
1.باید از چشم انداز شروع کنیم، از 10 سال بعد سال بعد و...
مهم ترین اتفاقات سال رو مشخص کنین :
کنکور ، ارشد، سفر خاصی، تولد ها، تصویری از سالتون!
در قسمت قلک:
سرمایه گذاری روی خود:
یادگرفتن یه مهارت : شرکت در دوره
ورزش کردن، کلاس ورزشی
زندگی در یک نگاه:
نگاه از بالا به زندگی...
امروز کجا قرار دارم 5، 10 سال دیگه کجا قرار دارم!
میخوای تغییر کنی یا نه؟
تعیین نقطه شروع تغییر ...
برنامه ریزی ماهانه ، مهم ترین اتفاقات ماه رو مشخص کنین
پرداخت وام، دفاع از تز ارشد و... تکالیف دانشگاه و...
اول از قسمت روز های سال اون رو در قسمت روز های مهم ماه می نویسی بعد مهم های دیگه.
بعد قسمت یادداشت ، اولویت های ماه ، اهداف و کار های ناتمام ماه قبل و تصویر کلی از ماه آینده.
از اون مواردی که توی اهداف نوشتی ممکنه دو تاش بیاد توی اولویت یعنی میخوام مطمئن بشم که توی این ماه اتفاق میافته.
لیست بلند بالا درست نکینن از اهداف ماهتون به زمان آزادتون توجه کنین.
اولویت بندی خیلی خیلی مهمه.
قسمت پیگیری عادت ها:
اگه مثلا یه رفتاری توی زندگی تون نیست باید عادت انجام اون کار رو بسازین
تبدیل رفتار به عادت.
مثل عادت ترک اعتیار فضای مجازی...
مثلا عادت کتاب خوانی ننویس روزی 30 صفحه کتاب بخونم بگو روزی 30 دقیقه کتاب بخونم.
عادت سلامت دندان
عادت زبان خوندن.
خوبه چیز هایی بیارین که الان توی زندگی تون هست ولی میخواین افزایشش بدین.
مثلا نیم ساعت مطالعه تبدیل به 45 دقیقه.
تمام.
ارزیابی ماهانه:
نوشتن بهترین اتفاقات ماه :
نوشتن بدترین اتفافات ماه : درگیری کرونا
لیست قدردانی یا شکر گذاری
قسمت وضعیت حال. اگه مثلا خسته ام همش برم دکتر.
هفتگی: اهداف و اولویت های هفتگی
امتحان، تکالیف، وقت آرایشگاه و...
اول اولویت های ، خیلی مهمه
لیست کار های روزانه توی دفتر یادداشت.
روزانه در دفتر خیلی کلی مینویسم.
ارزیابی فصلی :
بزرگ ترین نگرانیت چیه الان؟
اهدافتون برای فصل بعد.
نکته: وقتی برنامه ماهانه، هفته اولتو هم بنویس. یک ساعت برنامه ریزی برای ماه چندین ساعت ذخیره میشه!
برنامه ریزی شب قبل انجام بده و در برنامه ریزی روزانه از جدول آیزین هاور استفاده کن همون : فوری مهم و...
چرا به هدف هامون نمیرسیم
1.برنامه
چطور هدفگذاری؟ مدل هدفگذاری...
مدل smart goal sting:
1. هدف روشن و مشخص، از نقطه a به b باید دقیقا بدونین نقطه b کجاست. مثال: بجایی که بگین میخوام تو درسم موفق بشم بگین میخوام توی تمام درس ها حداقل نمره 17 بگیرم.
دقیقا میخواین چه اتفاقی رخ بده.
2. قابلیت اندازه گیری داشتن. برای اندازه گیری سطح پیشرفت، از اعداد استفاده کنین مثال : به جایی که بگین مطالعه ام رو بیش تر کنم بگین امسال حداقل 12 تا دونه کتاب بخونم. برای کارهایی که کیفی هستن در مرحله اجرا فقط میشه اندازه گیری کرد نه هدفگذاری، هدف های عدد دار مثلا: حداقل 2 تا سفر، یک وعده شام با خانواده.
3. دستیافتنی بودن یا دست نیافتنی بودن باعث میشه انگیزه نداشته باشین، بنابراین اول از خودتون بپرسین دست یابی به این هدف از نظر منطقی امکان پذیر هست یا نه؟ مثلاً : مثلاً خوندن 2 کتاب در ماه وقتی که دانشگاه میری و... ممکنه دست نیافتنی باشه.
4. هدف هایی که توی لیست اهدافتون مینویسین باید در راستای اهداف بزرگ تر شما باشه. و با ارزش های شما منطبق باشه.
مثلاً برای کسی که تحصیلات ارزش نیست اگه توی لیست اهدافش گرفتن ارشد و دکتری باشه این هدف رلونت محسوب نمیشه.
بنابراین : به هدف هاتون به دید یک قطعه از یک پازل نگاه کنین که وقتی در کنار هم قرار میگیرند اون هدف کلی شما از زندگی باشه.
5. هدف هاتون باید زمان بندی باشن و واقع گرایانه و دارای انعطاف پذیری داشته باشن.
بر اساس مدل هدف گذاری به جای این که بنویسین مثلا لیسانس بگیرم باید بگین تا پایان سال 40 واحد باقی مونده رو پاس کنم و مدرک رو بگیرم.
یا مثلاً به جایی که بگین کتاب بخونم بگین ماهی یه کتاب بخونم.
اول میتونین به صورت کلی بنویسید :
مطالعه جامعه شناسی
یادگیری زبان جدید
بعد که لیست نوشتین هدف گذاری هوشمند کنین.
چرا به اهداف نمیرسیم؟
1.چرایی این هدف؟ نیچه: کسی که چرایی رو داره میتونه هرگونه چگونه ای رو هم تحمل کنه.
بهترین معلم شدن!، بهترین جامعه شناس!
برای بهترین سرباز برای امام زمان و تربیت بهترین دانش آموزان برای کشورم ایران
2. جو گیر نشین! واقع بینانه هدف بنویسین نه زیاد!
3. موردی رو در لیست لحاظ نکن که در راستای توانایی و استعداد ما نیست.
4. آیا هدف خواسته قلبی خودته؟ مثلاً :
دکتری گرفتن، درس خوندن در اون رشته...
5. میگه 17،18 بار این کتاب رو خوندم!!!! ( کتاب: مارک منسر)
خانم :کتاب صوتی توی رفت و آمد میزنم بخونه
6. تعادل در هدفگذاری : سرگرمی، مطالعه اگه تعادل نباشه باعث میشه ما خیلی زود خسته بشیم.
2.اجرایی:
در مسیر هدف بخشیش فقط در کنترل من هست نه همه چیز! گلایه نکن، گلایه کنی به رسیدن به هدفت کردن کمک میکنه یا نه؟ همه این حرف ها مهارته این قدر باید تمرین و تکرار کرد تا یاد بگیریم.
3.ارزیابی:
ارزیابی کن نقشه رو. توی مرحله های مختلف یه جا هایی توقف کنن ببین که آیا واقعاً داری مسیرتو درست میری یا نه؟ هر هفته و ماه یه روز رو تعیین کنین و لیست اهدافتون بزارین جلوتون و ببینین الان کجایین؟ مشکلات کار کجاست اگه اون جایی که باید باشین نیستین. اعدادت رو راحت کن! مثلا سالانه 15 کتاب بزار 12 تا که ماهانه بشه یه کتاب!
نکته خیلی خیلی مهم: هدف مقصد نیست. هدف مسیر هست. فکر نکنین که همیشه باید به 100 درصد مسیر برسیم تا اسم خودمون بزاریم موفق،
4. خودتو گول نزن! خودتو فعال نشون نده صرفاً
نکته مهم : شما برایند 5 آدمی هستی که بیشتر با هاشون وقت میزاری، با آدم هایی وقت بگذرون که هدفمند باشن، که باعث میشه شما هدفمند شین!
اگر با 9 آدم داغون معاشرت کنی بزودی تو 10 امی شون خواهی بود.
تاثیر فضای مجازی :
توجه و تمرکز روی هرچی باشه در طول شبانه روز این داره سرنوشت ما رو رقم میزنه، کانال تلگرام، پیج اینستا، کانال ها و پیچ های مربوط به اون اهداف ما رو به سمت اونها میکشونه، مثلاً شنای استاد
1.سرنخ 2.روتین 3عادت
اگه در فضای مجازی آگاهی از انجام کارهایی که انجام میدهم داشته باشم عالیه مگمیشه همون حضور فعال و موثر
یعنی میدونم این مثلا کانال یا پیجی که فالو میکنم برای چرخ تفریح منه که داره میگیرونه از این آگاهی دارم
اپیزود 8، چرا به اهدافمان نمیرسیم ، پادکست هلی تاک
یک. چرا باید برنامه ریزی کنیم؟ لشکر بدون داشتن برنامه جنگ نمیره به میدون و همینطور یه تیم فوتبال هر روز فکر کنین میخواین وارد میدان جنگ بشین
دو. برنامه ریزی حتما حتما باید بیاد روی کاغذ چرا؟ باعث میشه ذهنمون کم تر درگیر باشه و نشون میده روزمون دستاورد داره آخر شب که تیک میزنیم یه حس خیلی خوبی داره و میبینیم که چه روز مفیدی داشتین و اگه یه کاری مهمی امروز انجام نشده اون کار منتقل میشه به لیست فردا و فراموش نمیشه!
سه. یه برنامه ریزی بلند مدت یه میان مدت و یه کوتاه مدت داریم . باید از برنامه ریزی سالانه بعد ماهانه بعد هفتگی بعد شروع کنیم در برنامه ماهانه کافیه یه سر رسید داشته باشید ، در برنامه ماهانه چه چیز هایی باید بنویسیم؟ فقط نشون دهنده مهم ترین اتفاقاتی هستند که قراره توی اون ماه رخ بده تاریخ های نشان دار: تولد ، تاریخ پرداخت، وقت دکتر ، مهلت ثبت نام کلاس، مهمونی و امتحان ، نکته : در برنامه ریزی ماهانه نباید با جزئیات بنویسید. فقط یه کلمه یا دو کلمه کافیه. قرار نیست همه خونه های سر رسید پر بشن. 5 تا 10 مورد معمولیه.
زمان درست نوشتن کار های ماه یک یا دو روز به پایان ماه قبل (نیم ساعت فقط زمان میبره)، یه سری موارد معمولا قراره توی همه ماه ها تکرار بشن یا به صورت بازه های دو ماهه یا سه ماهه. بنابراین اولین کار در نوشتن برنامه ماهانه نوشتن برنامه هایی که تکرار میشن.
برنامه هفتگی: جمعه عصر انجام بدین. اولین کار اینه که روز های برنامه ماهانه تون رو وارد برنامه هفتگی کنین با جزئیات بیشتر.
برنامه روزانه : خیلی ریز و با جزئیات بهترین زمان روز قبل ، قبل از خواب انجام بدین، با توجه به برنامه هفتگی و کاری که امروز انجام نشده ، وارد لیست کار های فردا.
چهار. از کجا شروع کنیم؟
ما در طول روز یه مدت ساعت مفید کمی داریم که میتونیم کارهامون رو انجام بدیم با استفاده از تایم لاگ متوجه میشیم چه قدر زمان مفید در طول روز برای انجام کار هامون داریم. که میشه مثلا نهایتا 3 تا 5 ساعت. بعد از متوجه شدن از زمان باید بریم سراغ اولویت بندی و مستقیم میتونید برید سراغ دو تا سه کار اصلیتون. کتاب : فرمول برنامه ریزی!
استراتژی 3+2 اولین کار 3 وظیفه بزرگ از نظر زمانی و ( یه ساعت حداقل زمان میبرن) 2 کار کوچیک ( نیم ساعت ) بر اساس این برنامه ریزی کنین. برای اولویت بندی: ماتریسا آیزن هاوم : 1. مهم و فوری، 2. مهم و غیر فوری 3.غیر مهم و فوری 4.غیر مهم و غیر فوری
با طرح سوال:
آیا انجام این کار به من کمک میکنه به هدف بلند مدت یا میان مدتم برسم؟ بله: اهمیت بالا نه: کم اهمیت
آیا باید همین امروز انجام بدم؟ بله : فوری نه : غیر فوری
به ترتیب زیر :
اول: فوری و مهم
دوم: مهم و غیرفوری ( که براشون برنامه ریزی میکنید که زود انجامشون بدین)
سوم: فوری و کم اهمیت ( اگه شد واگذاری: خودکار انجام شدن ( استفاده از تکنولوِژی) مثل پرداخت قبض، از دیگران، هزینه، از انجامش چشم پوشی کنین)
چهارم: غیر فوری و غیر مهم : بیخیال انجام دادنشون بشین.
این فرمول بهتون کمک میکنه که لیست بلند بالای هفتگیتون رو به حداقل الممکن برسونید. و هر روزتون رو هم با کار های مهم و فوری شروع کنید. وقتتون رو با کار هایی که شما رو به اهداف بلند مدتتون نمی رسونه و انرژیتون رو میگیره تلف نکنین.
پنجم. ساعت بیولوژیک بدن خیلی مهمه ... بدن ما یه ساعتی داره، ساعات بدن من سحر خیزه... تحقیقات ثابت کردن که یادگیری در زمان های مختلف میتونه 20 درصد کاهش پیدا کنه برای اکثر آدم صبح زود بهترین زمان برای یادگیری و حفظ مطالب از ساعت 9 تا 11(2ساعت) ، 4 تا 7 شب (3 ساعت). کتاب ترفند های علمی زمان سنجی عالی نشر نوین ، بنابراین اینجوری کارهاتون رو توی زمان درستش انجام بدین مثلا اگه در ساعت بیولوژیک انجام بدین یک ساعت طول میکشه در غیر این صورت 1.5 تا 2 ساعت بنابراین ساعت بیولوژیکتون رو بشناسین بعد با ماتریس آیزنهاور ترکیب کنید.
ششم. چند اشتباه رایج برنامه ریزی؟ (هر روز این رو چک کن موقع برنامه ریزی)
1.لیست بلند مثل 10 تا 15 آیتم روزانه جز این که استرستون رو ببره بالا و گیج کننده اند و واقع بینانه نیستند و دلسرد کننده اند و باعث تشویق به پشت گوش انداختن میشید. اگر 4 ساعت زمان دارین اطمینان پیدا کنین برنامه تون در این زمان قابل انجام باشد در غیر این صورت شکست خواهید خورد.
2. زمان واقع بینانه برای انجام هر کار در نظر نمیگیرند.
3. از تکنینک واگذاری کردن استفاده نمیکنن.
4.برای خودشون جایزه در نظر نمیگیرن. موتور شما نیاز به سوخت داره وقتی کار های طبق برنامه ریزی پیش میرن و جایزه کمک میکنه که اون برنامه رو ادامه بدین. (خرید لوازم التحریر یا کافه و نوشیدنی و به خودتون بگین این جایزه برای انجام فلان کاره).
5.وسایلی که حواس ما رو پرت میکنن ما برنامه ریزی میکنیم همه چیز رو هم روی کاغذ میاریم لیست برنامه هایی که داریم کوتاهن و براساس تکنیک 3+2 و ماتریس آیزنهاور هستن اما مثل : موبایل ، تبلت، لپ تاپ ، تاجایی که ممکنه از خودتون دور کنین و در حالت سایلنت چون خودتون رو در معرض این ها قرار دادین. مثلا اگه قراره روی مقاله کار کنین یا پایان نامتون رو بنویسید باید موبایلتون رو سایلنت کنید و بزارید توی یه اتاق دیگه ای که مدام قرار نباشه تلگرام برید یا اینستاگرام.
1.خوندن 3 بار مبانی جامعه بروس کوئن
2.خوندن 5 بار ظرافت های معلمی
3.خوندن کتاب آموزش رسانه ای دیوید باکیندگهام
4.خوندن 2 بار مبانی نیک گهر
5.خوندن 2 بار کتاب زبان انگلیسی دانشگاه
6.چک کردن برنامه های امید فقط و فقط جمعه شب ها یعنی لایو توییچ از ساعت 19 تا 23
7.چک کردن تلگرام فقط و فقط شب ها ساعت 10 مگر اینکه کار خیلی ضروری دانشگاه باشه.
8.شرکت در دوره های فن بیان و تند خوانی
9.خوندن کتاب 501 نکته برای معملی ( در زمان های مرده)
10.اصلا فعالیت در گروه های تلگرام نکنم ( دانشگاه و . (فقط خوابگاه و گروه مخفی)
تقویت کردن برنامه ریزی ( پادکست نکاتی برای برنامه ریزی بهتر، و اشتباهات برنامه ریزی)
مدیریت زمان و ذهن ( 1و2)
چرا به اهدافمون نمیرسیم هم گوش بدم
استفاده هدفمند و موثر از فضای مجازی (شبکه اجتماعی و توسعه فردی)( توییتر واینستا اصلا، فقط تلگرام )
بعدا تغییر کرد به :
اهداف سالانه 1400
خب امروز روز اول ساله و تصمیم گرفتم و برنامه میخوام بریزم سالانه و هفتگی و روزانه، حالا دفتر برنامه ریزی از هلی تاک سفارش دادم، چه بیاد و چه نیاد من برنامه سالانه و هفتگی و روزانه( که الان دارم) رو اجرا میکنم خصوصاً برنامه سالانه خیلی مهمه بعد هفتگی...
باید این پادکست های هلی تاک که در مورد :
مدیریت ذهن و زمانه1
مدیریت ذهن و زمان 2
برنامه ریزی
و...
رو گوش کنم و بهشون عمل کنم امسالم باید خیلی متفاوت تموم شه!
واقعاً پادکست هاش خوبه همین برای هوشمندی استفاده از فضای مجازی بود رو گوش کردم و اجرایی کردم خیلی عالی نتیجه گرفتم..
خب امشب یه برنامه سالانه و ماهانه و هفتگی مینویسم چون اگه قرار باشه دفتر بیاد اردیبهشت میاد، بعد اینا رو تو دفترچه مینویسم
و یه نکته خیلی مهم، تلگرامم رو از این به بعد فقط و فقط شب ها ساعت 10 چک میکنم مگر اینکه کار دانشگاهی ضروری داشته باشم.
بریم برای موفقیت و افزایش سواد و.... بازم موفقیت.
آبراهام لینکلن اگر 6 ساعت مهلت داشته باشم که درخت رو قطع کنم ، 4 ساعت رو صرف تیز کردن تبر میکنم.
اگه به من 6 ساعت بهم وقت بدن 4 ساعت اولشو برای پیدا کردن ابزار میکنم.
قدم دوم : گرفتن پترن از تایم لاگمون، زمانتون صرف چه چیزی میشه؟ صرف کار ، صرف فضای مجازی و...
مثل یه هفته در طول روز وقت هاتون رو صرف چی میشه: در بازه های 30 دقیقه ای تعیین کنین چه کار میکنیم.
دیگه با این کار متوجه میشین مثلا میخواین زبان جدید یاد بگیرین میفهمین از کجا ها در زمانتون میتونین بزنین،
تایم لاگ یه آینه هست و از طرف دیگه کاهش استرس زیرا در برخی مواقع فکر میکنین زمان ندارین اما با نگاه کردن به تایم لاگ کمک میکنه برنامه ریزی کنین! و زمانتون رو خالی کنین! ( متوجه میشین که زمان دارین :)
و شناسایی فعالیت هایی که بیشترین زمان رو ازتون میگیرن باعث میشه متوجه بشین که آیا شما دارین زمانتون رو روی فعالیت هایی سرمایه گذاری میکنین که شما رو به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت میرسونه یا نه؟
و تایم لاگ بهتون این ایده رو میده که کار های روزمره تون چقدر ازتون زمان میگیره، اینطوری میتونین واقع بینانه تر برنامه ریزی کنین!
مثلا از 24 ساعت روز شما فقط 5 ساعت زمان دارین ، دیگه 2 ساعتش رو پای گوشی نمیشینین.
5 اسکناست رو خوب خرجش کن !
قدم سوم: اولویت بندی کردن! قدم اول مدیریت زمان.
کسی که بلد نیست اولویت بندی کنه روزش رو با کار های کم اهمیت شروع میکنه و وقتی که نوبت کار های مهم میشه و زمان نداره و یکی یا دو تا کار ها رو نمیتونه انجام بده دیگه وقت نداره!
تجسمش کن، به صورت تصویری
و فایده دیگه تایم لاگ، شناسایی زمان های مرده! مثلا توی صف بانک!
پادکست گوش دادن در زمان های مرده :)
تکنیک : اورژآنسی، نه، مهم ، نه
بعد از این: درست کردن to do لیست درست کنین بعد کنار کار ها بنویسین اورژانسی یا مهم
ترتیب خب کار های اورژآنسی و مهم ، هدف کار های مهم در طول روز هست اگه کار هایی که مهم نیستن انجام نشد اشکال نداره
سه to do لیست داشته باشین ، یه برگه برای روز یه برگه برای هفته
سعی کنین 10 تا بیشتر نشه ...
قدم چهارم : پلنینگ تول ، وسایل برنامه ریزی
قدم پنجم: مدیریت فعالیت هایی که زمان زیادی از ما میگیره که با استفاده از تایم لاگ شناسایی شدند .
اول هر جلسه هدف اون جلسه رو تکرار کنین! و بگین هدف از جلسه چیه
در زمینه کاری ، برای جلساتتون دستور العمل جلسه داشته باشین که میگه در مورد چه مسائلی صحبت میکنین.
مثلا 10 دقیقه این 20 دقیفه این
نکته:صبح زود ایمیل هامو چک میکنم ...
مثلا: سوشال مدیا : بخاطر اینکه همش گوشی رو چک میکنیم راهکار : برنامه فن ادکت
پسوردمون رو سیو نکنیم!
وقتی میخواین درس بخوین اون وسیله در دسترستون نباشه توی اون محیط نباشه ، بخاطرش بلند بشین راه برین!
تقسیم وظایف خیلی خیلی مهمه...
نکته: مدیریت زمان با ساعت ببولوژیکی خودتون ، اگه صبح ها کاراییتون بیشتره کار های با اولویت انجام بدین!
نکته : همش از خودتون بپرسین که ،آیا در وظایفی که مهم ترین هستن تو زندگی پیشرفت میکنین یا نه؟
نکته: بپرسین آیا به اندازه کافی روی سلامتی خودتون زمان میدین یا نه؟
هدف گذاری کنین برای سال جدیدتون اول سال...
اپیزود6،مدیریت ذهن و زمان، پادکست هلی تاک