بعد از چند ماه یا بعد از یه سال، دوباره الان زود تر از اذان وضو گرفتم و نشستم و اذان تا نیمه رسیده ...خیلی حس خوبی داره
خدایا شکرت ، خداکنه به حق این اذان عاقبت بخیر بشم ، آمین
هر هفته اگه شد هر روز به وبم سر بزنم و هدف هام رو مرور کنم تا فراموش نکنم
برای مثلا نوشته بودم که دیگه توییتر و اینستا نصب نکنم اما بازم نصب کردم بودم
باید طبقه بندی کنم
خدایا ممنون :)
هنگام خستگی از انجام این کار ها خودداری کنید:
1. در هنگام خستگی ذهنم ما خوب کار نمیمنه و باید از کار هایی که اون خستگی رو تشدید میکنه خودداری کنیم.
2. خوردن نوشیدنی های کافین دار مثل قوه که باعث افزایش خستگی میشه.
3. خوردن غذا های ناسالم سعی کنید پیاده روی کنین
4. وقت گذروندن توی شبکه های اجتماعی که باعث افزایش خستگی میشه زیرا ذهنتون درگیر میشه. سعی کنید از گوشی و لپ تاپ دور باشین و هوای آزاد بخوربن.
5. انجام کار های سخت، باعث افزایش خستگی و تصمیم های غلط
6. تغییر برنامه خواب، زود نخواب چون خستگی رفع نمیشه.
موقع خستگی سعی کنید جایی که هستین رو ترک کنید و هوا آزاد بخورین :)
کار هایی ساده که به صورت روزانه انجام میدیم برای سلامتی جسمی و روحی...
اگه از خودتون مراقبت نکنین نمی توانین از عزیزانتون مراقبت کنین و از زندگی لذت نمیبرین.
باعث کارایی ما میشود : به معنی کاهش اتلاف منابع در انجام یک فعالیت هست. داشتن خود مراقبتی باعث میشود که از منبع انرژی و زمان و توجه تون بهتر استفاده کنین و سطح انرژی تون افزایش پیدا کنین و انگیزه بیش تری داشته باشین.
کمک به آگاهی بیشتر به جسم و روحمون و بالا بردن آستانه تحملتون.
جلوی افزایش درد های ناشی از استرس رو میگیره ... مثل سردرد و معده درد.
ویژگی های رفتار های خود مراتبتی:
1.مسئولیت تمام شادی خودتون بر عهده بگیرید.
2. با خودتون عهد کنید که در مقابل آنچه که با سلامتی روحی و جسمی تون مغایرت داره بایستید : فردی با رفتاراش یا درخواست هاش به شما استرس بیچا وارد میکنه ... شما باید باید سلامت خودتون رو در اولویت قرار بدین و به درخواست های اون فرد نه بگین. اینجا از هنر نه گفتن باید استفاده کنین.
3. همان طور که دوست صمیمیتون رفتار میکینن شما هم با خودتون رفتار کنین. کی عزیز تر از خودتون؟
4. باعث میشه زندگی شما حول محور ارزش های فردیشون بگرده ، اپیزود 23 که ارزش های فردی هست رو گوش کن :)
چه کار هایی باید انجام بدیم؟
1. یه لیست از مواردی که بابدتون شکر گذار هشتین تهیه کنین
2. روی 30 دقیقه گوشیتون رو کنار بزارین :)
3. موقع دوش گرفتن از آرامشتون استفاده کنین
4. ورزش کردن به صورت مستمر
5. انجام یه کار خلاقانه : مثل نوشتن و...
6. کتاب خوندن ، روزی یه ربع و نیم ساعت ، حتی کتاب صوتی گوش کنین مثلا قبل خواب :)
این ترم متوجه شدم برای پذیرفته شدن به عنوان یک دانشجو جامعه شناس و بعد ها به عنوان جامعه شناس، باید از واژگان و اصطلاحات این علم در گفتارم زیاد استفاده کنم، پس باید کتاب زیاد بخونم،
امشب متوجه شدم که برای رسیدن به این هدف علاوه بر کتاب خوندن باید علاوه بر مطالعه، در طی مطالعه از واژگان به صورت عملی استفاده کنم، گروه های مجازی و دوستانه و...
خدایا شکرت
از بعد از امتحانات ترم 3 یعنی از بهمن تا الان 2 دور مبانی جامعه شناسی بروس کوئن رو خوندم دیگه، اصلا حوصلشو ندارم حالا حالا ها... امروز دور دوم تموم شد :)
از فردا تا آخر فروردین فرهنگ اصطلاحات مبانی نیک گهر رو میخونم بعد امسال اواخر سال فقط یه بار دیگه مبانی جامعه شناسی بروس کوئن رو میخونم پس تا اخر سال خداحافظ خخخ
بجاش تو برنامم مبانی نیک گهر جایگزین میکنم... اینم 2 بار امسال بخونم :)
خدایا شکرت...
امسال به رسم هر سال دعای فرج (الهی عظم بلا) موقع تحویل سال خوندم انا امسال یکم متفاوت بود، امسال همه خانواده کنار هم بودیم و همه همراه هم خوندیم! و من مرادم از خوندن فقط ظهور بود نه هیچ پاداش دیگه ای.
از اون رو به بعد توی زندگیم داره یه تغییرات بزرگی رخ میده!
قربون امام زمان بشم، خودت کمک کن گنته هم دیگه نکنم و یه معلم خیلی باسواد بشم :)
خودم وقتی میخوام یه کاری رو برای بار اول انجام بدم فوری یه سرچ میکنم تا ببینم اشتباهات رایج توی اون زمینه چیه؟ چون دونستن اشتباهات رایج همون اول کار به ما کمک میکنه توی گام اشتباهات رایج نیفتیم.
ادامه های قبلی :
6. کل روزمون رو براش برنامه ریزی نمیکنیم کل روز مون رو براش برنامه ریزی کنیم. چه کارهایی صبح تا ظهر چه کارهایی ظهر تا عصر و عصر شب. راهکار: برنامه ریزی شب قبل
7. خیلی نزدیک میبینین ، غرق در برنامه ریزی روزانه تون میشین! تصویر برنامه های هفتگی و ماهانه همیشه جلوی خودتون داشته باشین
8. از تکنیک های واگذاری استفاده نمیکنین. تایم لاگ نوشتن! بپرسین میشه این کار رو تیمی انجام داد؟ که باعث کاهش استرس ، افزایش زمان یا اون رو بسپارین به متخصصش و اینطوری کاراییتون هم بالا میره چون تمزکزتون رو گذاشتین روی کاری که خودتون توی اون ماهرین. این اشتباه بزرگه که خودتون برین اون کار رو یاد بگیرین و انجام بدین اول اینکه تخصص شما نیست حتی اگه یادبگیرین وقت شما تلف میشه.
9. پذیرفت مسئولیت زیادی... فکر میکنین وقت دارین... نه گفتن یعنی درخواست بله گفتن به زمان های خودتون... یه دلیلش اینه که یه دید واقعبینانه ای نسبت به زمان مفید روزتون ندارید. باعث میشه بگید من که وقت دارم این کار هم قبول میکنم
10. فاصله زمانی بین کار های مختلف ، تا دقیقه 50 دقیقه تمرکز بیشتر نیست. تکنیک پمودور یه کار 2 یا 3 ساعت رو تقسیم کار به 25 دقیقه و 5 دقیقه ای ... انسان ماشین نیست. تایم بافر : وقتی برنامه ریزی میکنین برای خودتون بازه های زمانی 25 دقیقه ای در نظر بگیرن 5 دقیقه استراحت ، بلند شدن از سرجاتون و خوردن نوشیدنی. بعد از هر چهار پمودور 15 دقیقه استراحت. تا خطا هایی که انجام میدین کمتر باشه.
11. مدت زمان درستی در نظر نمیگیرن! کمتر از اون کار براش وقت تعیین میکنن اما در عمل دیگه وقت نمیکنن تمامش رو انجام بدن. به مرور زمان در برنامه ریزی هم مهارت کسب میکنیم همین تخمین زدنم هم میشه مثلا برای یه ساعت ورزش همین حاضر شدن برای باشگاه خودش زمان میبره یا ممکنه یه دوست رو ببینم بعد دوش در نهایت یک ساعت ورزش کردن میتونه 90 تا 2 ساعت وقت ببره.
12. دیت لاین مشخص نکردن! مشخص نمیکنیم این کار تا چه زمانی و تا چه روزی باید باشه. فرقی نمیکنه خودتون انجام میدین یا از واگذاری استفاده میکنین! نکته : اگه یه کاری تیمی انجام میدین دیت لاین خیلی زود تر باشه برای اون افراد . یعنی اون افراد سریعتر اون کار رو برای شما بفرستن که اگر نقصی داشت اون رو کامل کنین. اگه دیت لاین در نظر نگیرین احتمال احمال کاری زیاد میشه کار های رو نزدیک تاریخش نندازید.
13. واضح و شفاف انتظارات و دید لاین ها رو بیان کنین! و تکرار دید لاین ها برای افراد. آخر تماس تلفنی یا جلسه کاری دوباره برگردین روی دیت لاین ها و دوباره اون ها رو مرور کنید. بگین پس قرار شد ...
14. جایزه دادن ، حکم بنزین توی ماشین ! جایزه هاتون مرتبط با هدفتون باشه.
15. کار های رو نزدیک تاریخش نندازید.
اپیزود 14، اشتباهات رایج برنامه ریزی، پادکست هلی تاک